wtorek, 30 kwietnia 2013

Wybrani

Zaufanie to możliwość powiedzenia komuś wszystkiego bez jakichkolwiek obaw o podważenie słuszności obdarzenia go tym darem. Mówią, że jeśli masz przynajmniej jedną osobę, której możesz zdradzić dosłownie wszystko, jesteś już szczęśliwym człowiekiem. Ludzie marzą o zaufaniu i porzuceniu stanu wyobcowania, a jednak wciąż nie pozwalają na zaufanie sobie, raniąc siebie i swoich najbliższych. Jedno jest jednak pewne: nikt nie chciałby znaleźć się w sytuacji, w której wszyscy z premedytacją kłamią, a on zostaje sam bez opcji szczerego zwierzenia się komukolwiek. 

Z opisaną sceną doskonale identyfikuje się Allie - załamana po zaginięciu brata nastolatka, która zostaje aresztowana po raz trzeci i zgodnie z postanowieniem rodziców trafia do groźnej Akademii Cimmera. Na swojej drodze szybko spotyka mnóstwo interesujących person, w tym zabójczo przystojnego Sylvaina oraz tajemniczego Cartera. Dziewczyna orientuje się, iż szkoła nie należy do normalnych, a wszyscy jej mieszkańcy rzetelnie ukrywają jakiś sekret. Eufemizmem będzie powiedzenie, że każdy mija się z prawdą w rozmowie z Alison. Kiedy na letnim balu zostaje zamordowana uczennica, dziewczyna postanawia wciąż sprawy w swoje ręce. I bynajmniej nie chodzi tu tylko o wybranie między dwoma czarującymi chłopcami. 

"Wybrani" to jedna książek, o której zrobiło się głośno jeszcze na długo przed jej premierą. Dzięki przemyślanej i przekonywującej kampanii reklamowej z udziałem Eweliny Lisowskiej, na utwór miałam ochotę już od dawna. Okazja pojawiła się, gdy zwyciężyłam w konkursie na portalu Lubimy Czytać. Muszę powiedzieć, że wcale nie bałam się rozczarowania! Wręcz przeciwnie, pełna zapału zabrałam się za lekturę... I przyznam, że w pełni podzielam wszystkie pozytywne noty dzieła.

Początek często mówi o jakości całej książki, ale już jakiś czas temu nauczyłam się, iż istnieje sporo wyjątków od tej zasady. I faktycznie: czołówka, choć trochę niezachęcająca bo schematyczna, okazała przedbiegiem nietuzinkowej historii.


Największym według mnie walorem "Wybranych" jest ich atmosfera - mroczna, intrygująca, wpływająca na walące serce i błyskawiczne tempo czytania. Bardzo pozytywnie odbieram fakt, iż niepewność oraz świadomość niebezpieczeństwa czyhającego za każdym rogiem towarzyszyły mi przez całą lekturę. To była główna przyczyna moich drżących rąk przy przewracaniu kartek - a wiedzcie, że przy czytaniu "Wybranych" nie ma ucieczki przed tą czynnością! Niezwykle wartka akcja jest kolejną zaletą książki - podobnie jak humor, plastyczność opisywanych scen i niemożność przewidzenia, co się za chwilę wydarzy. Zauważę także, że trzecioosobowa narracja, w której zwykle nie gustuję, tym razem nie przeszkadzała mi.


Nie spodobały mi się natomiast dwie rzeczy. Pierwszą z nich jest trójkąt miłosny, którego szczerze nienawidzę w każdym przypadku. Nie jestem w stanie usprawiedliwić czymś tego zabiegu autorki. A szkoda, bo bez trójkącika mogłoby być idealnie. Kolejna sprawa to drobiazg - aczkolwiek irytujący drobiazg. Główna bohaterka miała w zwyczaju czerwienić się przy niemal każdej okazji... co trochę gryzło się z jej hardym stylem bycia.

Przejdźmy do kreacji bohaterów: pod tym względem Daugherty spisała się bowiem na medal. W utworze występują najróżniejsze charaktery - od wrednego nauczyciela, przez uroczą głupiutką blondynkę, po władczą szkolną "gwiazdę". Każda postać odgrywa swoją rolę i żadna nie zostaje zapomniana. Dodatkowo styl wypowiedzi bohaterów jest prosty w odbiorze oraz - co jest bardzo ważne - naturalny. 

Podsumowując: "Wybrani" to książka słusznie okrzyknięta rewelacyjną. Pojawiające się coraz to nowe tajemnice nie pozwalają na zaprzestanie zapoznawania się z dalszymi losami Allie. Utwór napisany jest ciekawie i z dozą romantyzmu, co również może przyciągnąć do siebie czytelników. 
"Wybranych" oceniam na 9/10. Polecam ją wszystkim fanom emocji, thillerów i dreszczyku na plecach.

Wyzwania:

Przeczytam tyle, ile mam wzrostu: 2,8 cm

20 komentarzy:

  1. Bardzo bym chciała ją przeczytać, a Ty tylko podsycasz ciekawość ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno przeczytam ;) Tak jak Patrycja pisze, niedobra kobieto nie ładnie robić chrapki na coś, czego się pod ręką nie ma! ^^ ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię tę książkę i nie mogę się doczekać jej kontynuacji :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A dla mnie właśnie początek był świetny i ta tendencja utrzymywała się prawie całą książkę :) Tyle że zakończenie mnie trochę rozczarowało, zbyt banalne rozwiązanie jak na mój gust. Po takim morcznym nastroju i trzymaniu w napięciu spodziewałam się czegoś innego na zakończenie :D I Carter pod koniec mnie wkurzał :) Ale i tak uważam, że książka jest super i bardzo jestem ciekawa kontynuacji :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla mnie jednak o książce jest za głośno. Obawiam się, że po skończeniu lektury, się mocno rozczaruję. Nie przepadam za tym gatunkiem, dlatego dla mnie jest to podwójne ryzyko. Może kiedyś się go podejmę:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie przeczytałam złej opinii na temat tej książki. Z początku nie miałam jakiejkolwiek chęci na jej przeczytanie, lecz teraz stwierdzam że muszę ją mieć. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem ciekawa tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tyle pozytywnych rec :o Bardzo chcę przeczytać! :3

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam wielką ochotę na tę książkę i mam nadzieję, że niedługo ją przeczytam. Gratuluję ci wygranej w konkursie. Mi jakoś zawsze brakuje szczęścia :) Trójkąty miłosne w książkach także mi się znudziły. Jakby autorom brakowało już oryginalnego pomysłu.
    A, i polska okładka jest o wiele ładniejsza od tej drugiej :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam gigantyczną chęć na tę książkę! *.*

    OdpowiedzUsuń
  11. Chyba nie czytałam jeszcze ani jednej, negatywnej recenzji. Jednak nie widzę jak na razie jej na mojej półce ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. "Wybrani" są świetni, nie można tej książki nie przeczytać :P

    OdpowiedzUsuń
  13. Miło przeczytać, że ostatni zakup należała do udanych choć decyzja została podjęta na podstawie okładki i opisu

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam juz wyrobione zdanie na temat tej ksiazki ;) bardzo chce ja miec.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo chcę przeczytać tą książkę*.*

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie dla mnie ;) jakoś mnie do niej nie ciągnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo chciałabym przeczytać tę książkę bo jej pozytywną recenzję znajduję na co drugim blogu książkowym :) Już nie mogę się doczekać kiedy "Wybrani" trafią w moje łapki ;)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie - http://kinga42.blogspot.com/. Byłoby miło gdybyś została na dłużej :))

    OdpowiedzUsuń
  18. Już mam! Dzisiaj przyszła i jestem strasznie podekscytowana, nie mogę doczekać się, kiedy zacznę ją czytać, a prędko to nie nastąpi... Za dużo książek czeka w kolejce.

    OdpowiedzUsuń
  19. Czytałam. Jestem w trakcie czytania 3 części. Książka godna polecenia :3

    OdpowiedzUsuń